Voordat ik bij de gemeente Súdwest-Fryslân kwam werken ben ik jarenlang docent geweest bij de Toegepaste Psychologie opleiding van Saxion Hogeschool. De lessen en trainingen die ik daar verzorgde gingen over professionele gespreksvoering. Het verbaasde mij altijd dat niet elke opleiding en/of organisatie daar veel aandacht aan besteedt. Wij zijn met z’n allen vooral geneigd direct naar de inhoud (een boodschap in welke vorm dan ook) te kijken en nauwelijks naar de manier waarop je die overbrengt. Terwijl, als je een fantastisch goede boodschap hebt (omdat je expert bent, veel ervaring hebt, en er serieus aandacht aan hebt besteed), maar je weet het echt niet over te brengen, word je -dikke kans- niet serieus genomen. Wat zonde is dat zeg!
Wij besteden wel aandacht aan de vorm, de manier waarop. In elke training van onze leerlijn ‘In gesprek’ komt de formule van Maier voor: E = K x A. Wij vertalen ‘m als volgt: ‘Het Effect van je boodschap hangt af van de Kwaliteit ervan keer de Acceptatie. Met andere woorden: als je geen aandacht besteedt aan Acceptatie (voor wie is de boodschap? Wat is belangrijk voor deze persoon?), dan kan je boodschap briljant zijn, maar heeft het nauwelijks tot geen effect. Een 10 voor de kwaliteit keer 0 voor acceptatie is 0 effect. Wij trainen dus in contact maken, aansluiting zoeken, vragen stellen en goed luisteren. En echt, daar leert iedereen van.
Hartelijk groet, Anke
Tekening: Myra van den Hoed